dilluns, 12 de desembre del 2011

Ús de l'ordinador a l'escola. Metàfores

METÀFORES 


La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
La metàfora de la construcció : l'ordinador com alumne



El nen és qui controla la màquina i no al inrevés.
Papert, a finals dels anys 60, va crear el concepte micromon on l’alumne construeix idees a partir de la seva exploració, en un ambient on ell mateix experimenta i adquireix els seus coneixements gracies a la seva exploració i experimentació pròpia.
El llenguatge de programació LOGO i l’objecte gràfic anomenat TORTUGA  és un exemple de micromon, ja que el nen pot desenvolupar estratègies de resolució de problemes. Papert com Piaget resalta la importància de que el nen aprengui per la descoberta i diuen que ensenya al nen prematurament impedeix que el nen descobreixi, inventi i construeixi.  
Ni un extrem ni l’altre seria el més indicat, sinó que potser la millor manera de fer-ho seria que el mestre seguis el procés de treball del nen i quan ho consideri oportú el mestre li pot plantejar preguntes que li serveixin al nen per reflexionar. 

L’ús de l’ordinador es habitual en el dia a dia de la nostre vida. A l’escola també però poder s’hauria de donar més aquest hàbit, i sobretot fer que les activitats que es proposen als nens siguin autentiques i tinguin alguna relació amb les seves experiències i les seves preocupacions. Els nens des de que són petits haurien de treballar amb aquestes eines, per anar agafant relació amb elles. 
Els ordinadors no substitueixen a la experiència directa, però si que la complementa.
Si sabem emprar correctament l’ordinador ens alliberarà de les tasques més rutinàries i deixarà que els nens siguin més creatius, reflexius i constructius. 


En definitiva penso que l’aprenentatge a traves de la experiència, la autonomia, la creativitat i la reflexió és molt més afectiva. El nen aprèn de manera més dinàmica i amb moltes més ganes, això és important, ja que sempre tindrà una bona motivació i arribarà assolir els coneixements mol més motivat .



En la nostre experiència en GITIC hi han moltes activitats que hem fet servir que poden ser exemples de metàfores  com per exemple: Scratch, Prezi, Cmap Tools, Google Reader, Pearltress, Movie Maker i Audacity .


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada